Het handelen van Como en al zijn medewerkers is gebaseerd op dynamisch ondernemerschap dat streeft naar duurzame relaties met de stakeholders – niet alleen de klanten, maar ook de partners en de medewerkers. Belangrijke waarden daartoe zijn respect, betrokkenheid en integriteit in de omgang met mensen. Wij streven er altijd naar om te zoeken naar oplossingen die zo goed mogelijk tegemoetkomen aan de noden en behoeften van alle betrokken partijen.
Wij eerbiedigen de persoon in al zijn aspecten. Wij gaan respectvol om met iedereen, ongeacht zijn of haar fysieke kenmerken, sociale status, religie en andere overtuigingen. Verschillen die niet ter zake zijn, zullen niet leiden tot een ongelijke behandeling van personen.
In onze omgang met mensen voelen wij ons betrokken bij hun welzijn en welbevinden. Dat uit zich niet alleen in de dagelijkse omgang, maar ook bij het zoeken naar passende producten voor hun behoeften.
Onder integriteit verstaan wij: eerlijkheid en oprechtheid in onze communicatie, onkreukbaarheid in het toepassen van onze eigen reglementen en die van de sector, en betrouwbaarheid van de organisatie als geheel.
Wij wensen een duurzame activiteit te ontwikkelen. Duurzaam in de tijd, bestand tegen marktschokken en in lijn met de richtlijnen van de overheid. Daarom waken wij over de integriteit van onze medewerkers. Onze oplossingen moeten voor u op lange termijn valabel blijven en onze relatie met onze leveranciers, de verzekeringsmaatschappijen, is hecht en langdurig. Daarom motiveren wij onze medewerkers om alle stakeholders te behandelen zoals ze zelf zouden willen behandeld worden.
Elk individu is verschillend en heeft verschillende behoeften. Wij streven ernaar onze producten en diensten af te stemmen op die individuele noden. In onze werking houden wij ook zo goed mogelijk rekening met de persoonlijke noden en wensen van onze medewerkers.
Wanneer je gezond, actief en onafhankelijk bent, vraag je je niet voortdurend af: wat als ik niét meer gezond, actief en onafhankelijk kan zijn? Wat als ik plots door een ongeval voor een tijd of altijd hulpbehoevend word? Wat als mijn partner overlijdt en dat mij dit ook financieel zwaar treft? Wat als ik na een ziekte of medische ingreep thuis wil revalideren?
Dat zijn nochtans de vragen die wij ons moeten stellen. Dat zijn de situaties waarop wij voorbereid moeten zijn, ook als we jong zijn. Want ze kunnen soms onverwacht snel opduiken. Zorgbehoevendheid is een term die meestal gelinkt wordt aan senioren, maar we moeten beseffen dat één op vier zorgbehoevenden jonger is dan 65 jaar. En ik heb het eerder al gehad over de twijfelachtige betaalbaarheid van onze zorg. De mensen zijn zich daar ook van bewust; om dat te illustreren, citeer ik nog eens uit de pensioenenquête van SwissLife:
Bijna 1/3 van de Belgen weet niet of zij genoeg financiële middelen zullen hebben om hun latere zorgkosten te betalen. Vooral jongeren en alleenstaande vrouwen zijn er niet gerust in. Iets meer dan de helft (56%) denkt wel genoeg geld te zullen hebben, maar verwacht dat zij wel hun huis zullen moeten verkopen en een deel van of al hun spaargeld zullen moeten aanspreken. 17% van de ondervraagden zegt nu al zeker te zijn dat ze de kosten niet zullen kunnen betalen. Bij arbeiders is dat zelfs 27%.
Tot slot, elkeen die werkt heeft later recht op een wettelijk pensioen. In ons land bedraagt het pensioen ongeveer 60% van je laatste loon. Laat er dus vooral geen illusies over bestaan: je wettelijk pensioen is zeker niet voldoende om je huidige levensstandaard te behouden. Met individueel pensioen of zorgparen zorg je zelf voor een mogelijke aanvulling bovenop dat lage pensioenbedrag. Zo kun je een financiële terugval vermijden en, ook op je oude dag, zorgenvrij blijven genieten.