Hoeveel kost een begrafenis en is een uitvaartverzekering voor iedereen interessant?

Er zijn leukere onderwerpen om over na te denken dan de dood. Toch doen we het steeds vaker, blijkt uit cijfers van uitvaartverzekeraar en marktleider DELA. Het aantal mensen dat een uitvaartverzekering heeft ligt nu rond de 17 procent en dat cijfer zit al jaren in een stijgende lijn. De meest courante redenen zijn gemoedsrust en om de nabestaanden allerlei rompslomp te besparen. Is zo’n verzekering voor iedereen interessant? Wij zetten alle stappen waar je rekening mee moet houden op een rij.  

  • Redactie

Een gemiddelde uitvaart in Vlaanderen kost rond de 5.000 euro. Veel hangt af van persoonlijke wensen. De kwaliteit van de kist, het afhuren van een locatie in het uitvaartcentrum, het drukwerk, de muziek, de bloemen.  

Marysia Kluppels, woordvoerder van DELA, schat dat 17 procent van de uitvaarten nu verzekerd is. De gemiddelde instapleeftijd van mensen met een verzekering ligt rond de 45-50 jaar. “Als er kinderen komen maken mensen vaak die klik. ‘Zoveel verantwoordelijkheid, nu moet ik zorgen dat het goed geregeld is’. Die bewustwording zit de laatste tien jaar in de lift, sinds de reclamecampagne met Koen Wauters. Hij heeft toen veel missionariswerk verricht. Daarvoor kende niemand een uitvaartverzekering, laat staan waar het voor diende.” 

Mensen zijn zich er niet altijd van bewust dat een uitvaart zijn prijs heeft. “De samenleving heeft de dood uitbesteed. Vroeger was de dood iets van de mensen. Het opbaren gebeurde thuis, het dragen van de kist werd door de familie gedaan. Nu heb je dragers nodig, een ceremoniemeester, een corbillard. En dat kost geld.” 

Wat is een uitvaartverzekering?

Een uitvaartverzekering is doorgaans een tak 21-verzekering. Tak21 zijn levensverzekeringen met twee kenmerken: ze bieden kapitaalgarantie en een gewaarborgd rendement. Dat gewaarborgd rendement ligt vandaag niet hoog: het schommelt tussen de 0 en de 1%, maar je hebt wel recht op een winstdeelname van de verzekeraar. Dat laatste ligt niet op voorhand vast en is afhankelijk van de financiële resultaten van de verzekeraar. 

Voor wie is het interessant?

Voor wie niet kan/wil sparen voor zijn begrafenis en zeker wil zijn dat zijn laatste wensen worden gewaarborgd, is een uitvaartverzekering zinvol. Ook wie zijn vermogen moet besteden aan een lang verblijf in een rusthuis of voor samengestelde gezinnen is een verzekering aan te raden, aldus Marysia Kluppels. “In een samengesteld gezin organiseert de nieuwe partner vaak de uitvaart, maar ontvangen de kinderen uit een vorige relatie de erfenis. Met een uitvaartverzekering moet je partner niet bij de kinderen aankloppen om de uitvaart te betalen. Zo vermijd je pijnlijke discussies en familieruzies.”

Vooral jonge gezinnen komen in aanmerking, omdat zij vaak nog niet genoeg gespaard hebben om de kosten van een uitvaart te dekken. Zij betalen ook een lagere premie omdat hun risico beperkter is. Iemand van 34 jaar betaalt vandaag bij DELA 24,05 euro per maand over een periode van 20 jaar. Hiermee is een bedrag van 7.000 euro verzekerd. 

“Een vooroordeel is dat je tot het eind moet betalen, maar dit klopt niet. Je kiest zelf de termijn. Ook als je nog niet alle termijnen hebt betaald, krijgen je nabestaanden het volledige verzekerde bedrag bij overlijden. Kost de begrafenis minder dan verwacht, dan krijgen zij dat saldo uitbetaald.”

Bij wie kan je terecht?

DELA is marktleider en is de enige verzekeraar die zich alleen richt op uitvaartverzekeringen. Funalia is een verzekering bij AG Insurance die speciaal is opgesteld voor de onafhankelijke begrafenisondernemers. Ook onder meer KBC, Belfius en Corona Direct bieden uitvaartverzekeringen aan, maar voeren geen of weinig promotie. 

Marysia Kluppels: “In ons uitvaartzorgplan richten we ons niet alleen op het financiële aspect, maar ook op praktische steun. Wij nemen zoveel mogelijk rompslomp uit handen. Dat kan gaan van het opzeggen van abonnementen, het opzeggen van een huurcontract, het aanvragen van het weduwepensioen, maar ook zaken waar je niet direct aan denkt: het opstarten van de voogdijprocedure als er minderjarige kinderen zijn, de chip van de hond die omgezet moet worden omdat de gegevens van de overledene er nog op staan. We komen na een overlijden ook bij de mensen thuis en hebben dan verschillende papieren bij. Onze consulenten nabestaandenzorg bieden een luisterend oor en kunnen tijdig signaleren als iemand een moeilijk rouwproces doormaakt.” 

Neem de tijd

Belangrijk na een overlijden is dat je geen overhaaste beslissingen neemt. Houd eerst familieberaad om de laatste wensen helder te krijgen en te bepalen wie wat gaat doen. Contacteer dan pas de verzekeraar. Werkt de verzekeraar met een bepaalde uitvaartondernemer? Volgens de wet ben je niet verplicht met die ondernemer in zee te gaan, tenzij dit zo in de polis van de uitvaartverzekering staat. Ook bij DELA laten ze de keuze aan de verzekerde. Kluppels: “Wij werken met een netwerk van begrafenisondernemers, die we ook opleiden en bijsturen. Maar in sommige gevallen is er geen DELA-ondernemer in de buurt of hebben mensen zelf al een begrafenisondernemer op het oog. Wij laten de keuze altijd bij de mensen. Een uitvaart is persoonlijk, daar moet je niets in willen verplichten. Het afscheid moet zo sereen mogelijk zijn.”

Vraag offertes op bij verschillende uitvaartondernemingen en vergelijk ze goed, ook al staat je hoofd hier niet naar. Op voorhand langsgaan bij een begrafenisondernemer en nagaan wat je uitvaartwensen kosten kan ook helpen te bepalen welk bedrag je nodig hebt, maar dat ziet niet iedereen zitten. “Voor sommige mensen is het idee dat er een bepaald bedrag verzekerd is, al voldoende voor de gemoedsrust. Een ander heeft misschien heel specifieke wensen, zoals een thema-uitvaart met live muziek. Je ziet die personalisatie steeds meer. Een uitvaart draait vandaag niet om de dood, maar om het leven dat de overledene geleefd heeft.” 

“Vroeger viel een overlijden rauw op ons dak. Vandaag de dag zijn we er veel meer mee bezig, we kijken met een realistisch oog naar onze dood. Het taboe is vandaag veel minder groot.”  

Laat je contacteren
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.